Board yoga

Yoga i vatten, hur går det till? Som om det inte vore nog svårt att utföra balansövningar på fast mark utmanar Yoga-instruktören Maria Cerboni sig själv lite extra. Med hjälp av en fastspänd SUP-bräda genomför hon med enkelhet sina övningar på det ostadiga vattnet. Vi var självklart tvungna att få en intervju och se detta i verkligheten!

Vad är Board Yoga?
- Board Yoga bygger på att man utför sina yoga-övningar och rörelser på en SUP-bräda.

Varför på en bräda?
- Just brädans omedelbara spegling av hur du belastar kroppens olika stödytor är en av de stora och fascinerande delarna i Board Yoga. Brädan trycks ner där du belastar den och du får en mjuk men omedelbar återkoppling som speglar din kroppshållning och balans.

Varför på vatten?
- På brädan befinner vi oss på vattenytan som är gränslandet mellan luft och vatten. Bara det är unikt i sig. Men det innebär också att du förhåller dig och din kropp till båda dessa element på samma gång. Detta är till viss del utmanande, men också mjukt, dynamiskt och flödande.

Behövs någon tidigare yoga-kunskap eller erfarenhet från vattenaktiviteter?
- Nej, insteget till Board-yoga är, och skall vara, lika enkelt som vilken annan yoga som helst. Många uppskattar just vattnets mjukhet och den extra dimensionen av en bräda som flyter som den stora inspirationen och upplevelsen med denna typ av yoga.

Ramlar man i vattnet?
- Du behöver absolut inte ramla i vattnet. Allt utgår från hur mycket du vill utmana dig själv och ditt förhållande till brädan. Och ramlar du i är det lätt att ta sig upp på brädan igen.

board yoga

Hunden
Stå på alla fyra och rulla därefter försiktigt upp på dina fötter. Händerna och fötterna mot brädan. Sträva efter att finna en lång känsla i ryggraden. Slappna av i huvud och nacke och låt hälarna peka bakåt. Låt handflatorna verkligen ta plats ner mot brädan. Trampa gärna med
fötterna så knäna böjs och fokusera på att få sittknölarna upp mot himlen. Undvik att stå statiskt. Försök istället att få in rörelse i denna övning genom att trampa och rulla lite till höger, vänster, framåt, bakåt, och böj gärna på knäna.

board yoga

Hög plank-position
Stå med raka armar och händerna placerade rakt under axlarna. Rulla upp på tårna och spänn magmusklerna genom att dra in naveln mot ryggraden. Undvik att hänga i axlarna. Spänn musklerna vid skulderbladen för att avlasta axlarna, och håll koll så att kroppen är spikrak.Tänk att kroppen ska vara som en planka, sträva efter en position med en rak linje från knäna via höften och axlarna upp till huvudet.

board yoga

Hög sidoplanka
Stå med raka armar och handen / armen placerad rakt under axlarna. Rulla upp på tårna och spänn magmusklerna genom att dra in naveln mot ryggraden. Undvik att hänga i axlarna, spänn musklerna vid skulderbladen för att avlasta axlarna. Håll koll så att kroppen är spikrak. När du funnit position rullar du över på ena sidan, och för att få mer utmaning kan du lyfta ett ben. Tänk att kroppen ska vara som en planka även i sidoläge. Sträva efter en position med en rak linje från knäna via höften och fokusera på att lyfta den över höften högt mot himlen.

board yoga

Katt & Ko
Låt din ryggrad rulla som vågor upp och ner. När ryggradens högsta punkt är mot himlen så försök att känna känslan av att separera skulderbladen. Låt även din haka komma mot ditt nyckelben. Fokusera på att låta hjärtat / bröstkorgen lyftas framåt och uppåt när ryggraden når den lägsta punkten. Se till att dina skulderblad kommer långt ifrån öronen. Gör denna övning flera gånger i ett flöde, och använd den gärna mellan övningarna för att mjuka upp ryggraden.

För dig som vill ha en extra utmaning...

board yoga

Huvudstående på brädan
Sätt dig på knä. Placera underarmarna i brädan (axelbrett isär) och knäpp fingrarna. Lyft knän från brädan och placera bakre delen av huvudet mot de knäppta händerna. Kom upp på tår och börja långsamt promenera med fötterna mot huvudet. Dra in skulderbladen mot ryggen och rikta dem mot svanskotan. Kom så nära med fötterna att höfterna är i linje med axlarna. Ryggen är helt rak från hjässan upp till höften. Använd sedan din core-styrka för att börja lyfta upp en fot från golvet. Dra in knäna mot bröstet och foten mot rumpan. Till en början går det utmärkt att stanna här utan att sträcka benen hela vägen mot himlen.

board yoga

Spagat på brädan
Spagat är en sittande position som kräver mycket vighet och utmaning. Detta är en avancerad position där det krävs att du tränar ett bra tag på att sträcka ut baksida och framsida lår, samt höft, innan du når slutpositionen. Denna övning är extra utmanande på brädan då balansen och förflyttningen av varje liten del i kroppen kan resultera i ett bad.

Beställ katalog

Fyll i dina adressuppgifter så skickar vi kostnadsfritt våra pool- och/eller...

Återförsäljare

Kontakta din närmaste återförsäljare för tips, råd och support.

Solvatten

Idag saknar över en miljard människor tillgång till rent vatten, det vill säg...