Spabad med rumskänsla

Vi fann denna inspirerande bild med #folkpool hos @kristiina75 och bad henne dela med sig av lite tips.

Här komme lite inspirationstips på hur hon tänker när hon fixar runtomkring sitt spabad som gör att det blir så mysigt och inbjudande.

Det bästa med spabadet är att det alltid är klart för bad och att man kan få exakt den temperatur man önskar. Det har blivit veckans höjdpunkt att lägga sig i det varma vattnet på fredagskvällarna, ta med sig den bärbara högtalaren och lyssna på musik.

Men lika skönt är det att ta ett bad på förmiddagen och bara sitta medan det är helt tyst runtomkring. Man glömmer av alla måsten för en stund, berättar Kristiina Päätalo.

Jag valde ett runt spabad för att mjuka upp alla kantiga former runtom och bryta av lite. Badet står emellan huset och växthuset. Det kändes som en naturlig plats när vi samtidigt planerade växthusbygget.

Vi ställde växthuset en bit ifrån huset för att få plats med badet emellan så det blir lite skyddat mot både insyn och vind. Och så att man skulle få Spabad med rumskänsla lite rumskänsla. Jag ville ha platsen lite som en medelhavsinspirerad innergård.

Spabadet har så fin belysning inbyggt att jag ville ha lite mjuka ljusslingor så det blir lite lagom med ljus utan att konkurrera ut belysningen i badet. Och så någon golvlampa som lyser upp lite runt växtligheten och ger fina skuggor.

Vi har även många ljuslyktor i olika former som vi tänder på hösten och vintern när vi ska bada. Det blir en sån mysig känsla av levande ljus. Jag har en kroklist på väggen och en bänk där man kan ställa lyktor så att man ser ljusen när man ligger i badet.

På sommaren hängs handukarna där och när det är lite kallare ute så fungerar ryggstödet på bänken att lägga handukar på så de hamnar lite närmare. Bänken används även för avsvalkning om man blir för varm i badet. Vi har grus runt badet så vi byggde en trall som ligger direkt på gruset som en gång. Detta för att slippa få in grus i badet med fötterna, och så blir det mjukare att gå barfota på.