50-års resa tidningsurklipp

50-års resa del 2

Från dagens 31 återförsäljare, 18 000 byggda pooler och 15 000 sålda spabad gör vi ett hopp tillbaka i tiden och befinner oss i 1980-90-tal i Folkpools historia. Vill du läsa om starten 1968 hittar du det i föregående inlägg om 50-års resan.

Familjeföretaget lever vidare

Folkpool växte vidare och var återigen tvungna att flytta till större lokaler, denna gång blev det till Tellebro där företaget kom att spendera sina nästkommande 30 år. Vid den här tiden hade Folkpool tio anställda. Två av dem var Thomas Biörck och Magnus Holgersson som idag är två av fyra delägare i familjeföretaget. Thomas är son till grundarna Lars och Gitte och Magnus far var delägare under lång tid. Båda två började som praktikanter under sommarlov då tiden spenderades med att agera allt i allo.

- Första sommaren fick vi gå i poolskola hos veteranerna och lära oss allt från produktinformation till hur kemin fungerar. Som son till hårt arbetande egenföretagare blev Folkpool som ett andra hem, en barnpassning. När pappa arbetade sent kunde jag sitta timmar i snickeriet och lära mig allt om hur man bygger pool, berättar Thomas.

För Magnus, som egentligen drömde om att resa, var Folkpool det perfekta arbetet. - På den här tiden var Folkpool verkligen ett säsongsarbete. Mellan april-augusti producerades ca 300 pooler medans det under vinterhalvåret stod mer eller minde still. Under vår och sommar arbetade jag långa dagar på lagret för att sedan arbeta med allt från order till produktion och inköp för att sedan spendera vintrarna på resande fot.

Återförsäljare

Folkpool förstod tidigt värdet av återförsäljare för att kunna ge lokal service till kunderna. Företagets första återförsäljare var Nils Henry Engkvist som redan 1969 började sälja Folkpool. Samma företag finns kvar än idag som Folkpool Örebro och drivs av andra generationen i samma familj. Folkpool Uppsala, Järfälla och Skurup har ockå varit med sedan 80-talet och drivs även de vidare av andra generationen. Bosse Bergquist som var återförsäljare i Folkpool Skurup med större delen av Skåne som region, hade likt grundarna för Folkpool byggt sin egen pool och insåg rätt fort att flera i grannskapet ville ha en egen pool i sin trädgård. - Jag köpte lite lösa delar av en bekant som hade en gammal pool, köpte en liner och byggde stommen själv.

- Det var tillsammans med återförsäljarna som Folkpool utvecklades och nya produkter uppkom, just Bosse kom med många smarta nya idéer som man önskar att man själv hade kommit på berättar Magnus Holgersson.

Bosse ritade in poolen i trädgården till kunden, byggde poolen och fakturerade, allt utgick från det omgjorda hundhuset som kom att bli kontor och arbetsplats. Han hade en mor med dålig rygg och på så vis föddes tanken med trappa i poolen för att lättare komma i och ur.

En annan innovation var bottenmattan som används som skydd mellan liner och marken. - Jag hade en kund som använt en blandning av stenkross och snäckskal som botten till poolen vilket resulterade i små hål i linern. Numera vet jag ingen som inte använder bottenmatta vid poolläggning.

Måtten på poolen dominerades av 4 x 8 meter, nedgrävd och med turkos liner och furusarg. - Det var vanliga familjer inte rika människor med sommarstugor som skaffade pool, oftast byggde man så gott som allt själv men tog hjälp med linern vilket gjorde att kostnaden blev låg, berättar Bosse.

50-års resa

Till en början byggdes poolerna ofta i skymundan på tomten men med tiden har poolen mer och mer integrerats med huset och uteplatsen och ses som ett smycke för trädgården. Badandet var familjärt och något man gjorde tillsammans. När poolen var byggd bjöd man ofta in till fest för invigning och för att visa upp sin pool och livsdröm. Det var inte ovanligt att även den som sålt poolen blev inbjuden att fira.

 

Första steget mot spa och bad året runt

Royal spa

1983 lanseras de första massagebaden hos Folkpool, detta var bubbelpooler för inomhusbruk under egna varumärket Royal Spa. Det revolutionerande med massagebad var dels den sköna massagen man fick med blandning av luft och vatten och dels att man inte behövde tappa ur vattnet efter varje bad. Det Royal Spa hade gemensamt med Folkpools spabad idag är den avstressande känslan som ett bubblande spabad skänker.

Historiefilm Folkpool 50 år


Från dagens 31 återförsäljare, 18 000 byggda pooler och 13 000 sålda spabad gör vi ett hopp tillbaka i tiden. Närmare bestämt till 1968 där allt en gång startade, i ett garage på Fiskarvägen i Järna.