Jubileumsfoto

50-års resa del 4

Folkpool har sedan starten 1968 gått från två entusiastiska grundare till dagens ca 45 anställda och 30-talet butiker runt om i landet. Här berättar ägarna Thomas, Staffan, Magnus och Benny om hur tiden med ett växande Folkpool har varit. Vill du läsa de tidigare avsnitten finner du dessa under aktuellt i kategorin Jubileum.

Magnus berättar: - När Thomas, Staffan och jag köpte över bolaget av våra fäder Lars Biörck och Lars-Erik Holgersson 1999 så tog vi två större beslut direkt. Dels att börja med spabad som var helt nytt i Sverige och dels att satsa på mer marknadsföring för att nå ut till flera kunder.

Spabad har svenska folket verkligen tagit till sitt hjärta och det finns nu i många villaträdgårdar runt om i landet och än fler har det påsin önskelista.

Det finns många roliga minnen från när vi började med spabad. Ett var när vi körde upp ett spabad på Åreskutans topp. När det väl var på plats och installerat drog en snöstorm in och alla liftar stängdes ett par dagar, men spabadet stod och puttrade med varmt skönt vatten. När stormen lagt sig öppnade några förvånade skidåkare locket för att kolla och på omvägar fick vi senare se bilder på folk som slängt av sig skidutrustning och alla kläder och hoppat i och badat där på toppen.

- För 20 år sedan fanns knapp några poolbutiker alls men idag har vi 31 återförsäljare som alla har Folkpoolbutik med poolprodukter och spabad, berättar Thomas.

Poolerna har också blivit mer populära och många har upptäckt att det inte är så dyrt eller krångligt som de först trodde.

Tillbakablick
Jubileum

Utvecklingen har gått framåt och idag är det enklare att sköta poolen och med poolvärmepumparna är det mycket billigare att värma upp den. Nu håller man behagliga 28-29 grader mot 23-24 grader förr i tiden när elvärmare var det som gällde.

- Utvecklingen går verkligen framåt och i framtiden så kanske poolerna och spabaden är helt självförsörjande med solceller som både driver reningsverk och ger värme säger Staffan Biörck med underfundig blick.

- Att jobba på Folkpool innebär nya utmaningar varje dag och den ena dagen är sällan den andra lik. Med de
fantastiska medarbetare och återförsäljare vi har blir varje dag spännande och innehållsrik och det är alltid roligt att gå till jobbet säger Thomas med ett leende.

-Tillsammans med våra kunder har vi stadigt växt de senaste åren och omsättningen har ökat till det dubbla sedan jag började som VD 2011, berättar Benny. Idag har vi en väl fungerande organisation som vi kan fortsätta att växa i med rätt personer på rätt plats. Jag kan också konstatera att gruppen är större än individen, för utan duktiga och lojala medarbetare finns det ingen möjlighet att skapa ett bolag av den storleken där vi är idag.

Det har varit roligt och utmanande att utveckla Folkpool till vad det är idag.

Min ambition har varit och är att lyfta Folkpool och vårt varumärke till att bli det första man tänker på när man funderar på att skaffa pool eller spabad. Folkpool har funnits i 50 år och för mig handlar det nu om att skapa förutsättningarna för framtiden och att företaget ska fortsätta att utvecklas, säger Benny.

 

Lina och Cecilia återförsäljare i Karlstad: Hur kom det sig att ni började med Folkpool?


Börje, Linas svärfar, startade sin firma 1986 hemma i sin trädgård. Det började med att han byggde sin egen pool och sedan tog det fart därifrån. Efter många år ville de utveckla firman och öppnade sin första butik 2007. När Börje började prata om att gå i pension tänkte jag att jag (Lina) ville ta över, men jag ville inte göra det själv så jag lockade med Cia in i bilden. Vi hade aldrig gjort något sådant innan, jag var ju sjuksköterska och Cia arbetade med planering på ett stort företag. 2016 stod det klart att vi var stolta ägare av firman och sedan dess har det gått av bara farten.

Karlstad

- Vi tycker att det är fantastiskt roligt att få vara med & uppfylla människors drömmar om ett eget badparadis.

Lina och Cecilia, Folkpool Karlstad

Historiefilm Folkpool 50 år


Från dagens 31 återförsäljare, 18 000 byggda pooler och 13 000 sålda spabad gör vi ett hopp tillbaka i tiden. Närmare bestämt till 1968 där allt en gång startade, i ett garage på Fiskarvägen i Järna.