Återhämtning i spabadet

med Anna Lindberg

Att bada spabad är inte bara avkopplande mentalt utan även välgörande för kroppen. En stunds återhämtning på morgonkvisten eller efter träningspasset motverkar trötta muskler och kroppen får ny energi, säger Anna Lindberg.

Efter ett träningspass eller en löprunda avslutar jag alltid med rörlighetsövningar i någon form. Rörlighetsträningen är ett viktigt komplement för att jag ska få ut så mycket som möjligt av min träning. Samtidigt bidrar en god rörlighet till att min kropp mår bättre och håller sig hel.

Det kan vara lätt att prioritera bort den här tränings-formen men jag rekommenderar att du så ofta som möjligt, helst varje dag, ger dig själv tid till rörlighets-träning. Det behöver inte ta så mycket tid och kan i princip genomföras var som helst.

Folkpool återhämning efter träning i spabadet med Anna Lindberg

Använd något i omgivningen till ditt spabad för att sträcka ut dina muskler och på så sätt öka din rörlighet.
En stolpe kan passa utmärkt som stöd för foten för att sträcka ut baksida lår eller som stöd för att tänja på trötta och stela axlar. Spabadets kant kan lätt bli en hjälp till att sträcka ut en öm eller stel höftböjare. Det är bara din fantasi som sätter gränser för vad du kan använda i din omgivning som hjälp till träning eller ökad rörlighet.

» Kom ihåg att andas lugnt och tillåt kroppen att slappna av samtidigt som du utför övningarna.