Köpvillkor webb

Folkpool AB förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor utan något föregående varsel.
De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ditt köp.

1. ALLMÄN INFORMATION

2. BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE

3. BETALNING

4. LEVERANS

5. TRANSPORTSKADA

6. ÅNGERRÄTT

7. RETUR

8. GARANTI, REKLAMATION & FEL PÅ VARA

9. ÅTERBETALNING

10. FORCE MAJEURE

11. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

12. INTEGRITETSPOLICY

1. Allmän information

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via folkpool.se och därtill hörande sidor ("Webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Folkpool AB, org.nr. 556294-4818. Kontaktuppgifter och övrig information om Folkpool AB hittar du på Webbplatsen.

Samtliga priser på Webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Fraktpriset inklusive moms tillkommer och redovisas i kassan innan köpet godkänns av dig som kund. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktiga priser före och efter att beställningen är behandlad. Eventuella rekommendationer är endast rekommendationer utifrån personliga uppfattningar. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Folkpool AB förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Alla varor förblir Folkpool AB:s egendom intill dess att full betalning har kommit Folkpool AB tillhanda.

Dina kontaktuppgifter kommer endast att ses och behandlas av Folkpool AB och våra samarbetspartners. Dina kontaktuppgifter kommer aldrig säljas eller på annat vis spridas till tredje part utan ditt godkännande.

Lagerstatus uppdateras löpande och vi reserverar oss för mindre avvikelser.

Kampanjer och erbjudanden som finns på Webbplatsen kan skilja sig åt från kampanjer och erbjudanden i fysiska butiker.

Webbplatsen och dess innehåll ägs av oss. Informationen är skyddad bl.a. genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan att vi först skriftligen godkänt detta.

2. Beställning och bekräftelse

När vi tagit emot din order bekräftar vi denna genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köptillfället. När vi packat din produkt skickar vi även ut en leveransbekräftelse. För närvarande tar vi endast emot och skickar order inom Sverige.

3. Betalning

Vi erbjuder flera olika betalningsmetoder, du kan välja att genomföra din betalning med någon av följande alternativ:

Kortbetalning med Visa eller Mastercard
Betalar du med Visa eller Mastercard görs det med hjälp av 3D Secure. Ett helt säkert sätt att överföra pengar över Internet. Överföringen sker med SSL-kryptering genom betalväxeln Paynova, vilket förhindrar obehöriga att se dina kortuppgifter. Folkpool AB sparar alltså ingen information om själva kortet utan den informationen lagras endast hos Paynova.

Internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Swish
Betala med swish direkt ifrån din mobiltelefon och legitimera dig med mobilt bank ID.

Faktura
Vill du få hem varorna först och betala sedan så kan du betala med faktura. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 kr. Fakturan kommer i första hand att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.

Delbetalning
Vi kan i samarbete med Santander, erbjuda dig förmånlig delbetalning där du själv kan välja hur mycket du vill betala per månad. Läs mer här folkpool/finansiering eller prata med din Folkpoolbutik.

Delbetala med faktura från 223 kr/mån. Välj mellan 24, 12, 6, 3 månader. Villkor 24 månader:
Uppläggningsavgift 395,00 kr, Fakturaavgift 29,00 kr, Ränta 9,95 % 12 månader:
Uppläggningsavgift 295,00 kr, Fakturaavgift 29,00 kr, Ränta 9,95 % 6 månader:
Uppläggningsavgift 195,00 kr, Fakturaavgift 29,00 kr, Ränta 0,00 % 3 månader:
Uppläggningsavgift 95,00 kr, Fakturaavgift 29,00 kr, Ränta 0,00 %

4. Leverans

Vi levererar våra produkter med PostNord som brev, paket eller pallet beroende på vad som är mest lämpligt för just din leverans. Leveranstiden är normalt 1-4 arbetsdagar förutsatt att varan finns på vårt lager. Önskar du spåra din sändning görs det genom att klicka på angivet kollinummer i leveransbekräftelsen som skickats till den mejladress du angivit. Det går också bra att ladda ner appen Mina Paket. En del mindre produkter kan skickas med brev direkt hem till din brevlåda.

mina paket

Paket som skickas med tjänsten My pack collect, levereras till närmsta postombud och du får en avisering via SMS när varan finns för uthämtning. Om ett paket överstiger 35kg kommer varan levereras på pall. Paket över 20kg, gods på pall och kemiprodukter skickas som Hemleverans till angiven adress. Leverans sker då till ditt hem inom överenskommet tidsfönster, vardagar klockan 09-21 i 2-4h intervaller. PostNord kontaktar dig en gång via sms för överenskommelse om leveransdag och tidsfönster. Är du inte hemma på överenskommen leveransdag får du själv hämta paketet på det serviceställe som PostNord meddelar.

Du kan boka ny utkörning via PostNords kundservice på 0771-33 33 10. Ny utkörning sker då mot ytterligare avgift.

För närvarande tar vi endast emot och skickar order inom Sverige.

Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 200:-

5. Transportskada

Det åligger kunden att kontrollera godset och antalet kollin vid leveranstillfället, innan kvittering av frakthandlingar görs. Om en transportskada upptäcks ska skadan anmälas snarast till ansvarigt transportbolag och till Folkpool. Synlig skada eller saknat kolli ska alltid noteras och kvitteras av chaufför. Ange kompletta uppgifter samt fotografera alltid skadan. Synlig skada, emballageskada eller saknat kolli som ej är noterad på fraktdokument vid mottagandet accepteras ej. Dold skada anmäls till Folkpool AB inom 7 dagar efter leveransmottagning. Bifoga alltid foto på skadan vid anmälan.

Om en montering påbörjas accepteras inga reklamationer då det är svårt att skilja transportskada från monteringsskada. Vid frågor, kontakta Folkpools kundcenter kundcenter@folkpool.se vi har bemanning alla helgfria vardagar.

6. Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot varan. En returnerad vara ersätts fullt förutsatt att varan är i oskadat skick. Du har även 14 dagars bytesrätt som löper från den dag du mottagit din beställning. Varan får vara funktionstestad, men inte ha använts. Varan skall återsändas i sin originalförpackning. Om varan återsänds i annan förpackning/emballage har Folkpool AB rätt att göra ett returavdrag om 20% på varans värde.

Bifogat i din leverans finns ett returunderlag. Fyll i returunderlaget, var noga med att ange varför du vill returnera din vara. Detta för att vi ska kunna hantera din retur så snabbt som möjligt. Vid returer skall alltid Folkpools returunderlag finnas med. Om du saknar ditt returunderlag kan detta hämtas här. Retur och reklamationssedelPDF

Läs mer om hur du går till väga för att göra en retur under rubriken Retur. Vi ser helst att du returnerar din vara till en butik, för detta tar vi ingen returkostnad. Om det är så att du bor långt ifrån någon av våra butiker, kontakta vårt kundcenter så kan vi mejla en returfraktsedel för att underlätta i dessa enskilda fall.

Vid frågor angående returer, kontakta kundcenter@folkpool.se

7. Retur

Om du skulle önska att returnera din vara kan detta ske på två olika sätt. Per post via PostNord AB eller till din närmaste valfria Folkpoolbutik.

Så här gör du en retur via post:

  1. För att returnera din produkt/beställning till Folkpool måste du fylla i den medföljande returunderlaget som bifogats i din försändelse ifyllt med ditt ordernummer, kontaktuppgifter, artikelnummer på returnerade artiklar samt anledning till returen. Vi kan inte hantera returer utan ett bifogat returunderlag. Saknar du din retursedel, finner du den här: Retur och reklamationssedelPDF
  2. Lägg ner returunderlaget ihop med produkten. Vi rekommenderar att du använder samma emballage som varan levererades i.
  3. Använd returadressetiketten som du fick med din försändelse och klistra den på paketet. Lämna sedan in paketet till ditt närmsta postombud som hanterar PostNord.
  4. Kostnad för returfrakt är den samma som vid utleverans och kommer att dras på ditt tillgodohavande för de varor som du returnerat.
  5. Återbetalning av ditt online köp kommer att ske via Paynova AB med samma betalningsalternativ som du valt vid köptillfället. Du erhåller ett bekräftelsemejl från Folkpools kundcenter så snart din retur administrerats och din återbetalning genomförts direkt från Paynova AB.


Kontakta Folkpools kundcenter vid eventuella frågor kundcenter@folkpool.se

Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den. Det kan ta upp till 30 dagar för en retur att komma oss tillhanda och behandlas på vårt lager.

Så här gör du en retur via butik:

  1. Du har möjlighet att returnera din produkt/beställning till valfri Folkpoolbutik. Ta med dig varan och returunderlaget som bifogats i din försändelse ifyllt med ditt ordernummer, kontaktuppgifter, artikelnummer på returnerade artiklar samt anledning till returen. Saknar du din retursedel, finner du den här: Retur och reklamationssedelPDF
  2. Överlämna returen till butikssäljaren och visa giltig legitimation (om du väljer att skicka någon annan person i ditt ställe för att returnera i butik måste personen visa upp både sin egen och din legitimation)
  3. Du erhåller direkt från butikssäljaren en skriftlig bekräftelse på att vi mottagit din retur
  4. Återbetalning av ditt online köp kan inte utföras direkt i butik, utan din återbetalning kommer att ske via Paynova AB med samma betalningsalternativ som du valt vid köptillfället. Du erhåller ett bekräftelsemejl från Folkpools kundcenter så snart din retur administrerats och din återbetalning genomförts direkt från Paynova AB.

Att returnera i en Folkpoolbutik är kostnadsfritt. Kontakta Folkpools kundcenter vid eventuella frågor kundcenter@folkpool.se

Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ta upp till 30 dagar för en retur att komma oss tillhanda och behandlas på vårt lager.

8. Garanti, reklamation och fel på vara

Vi lämnar 2 års garanti på våra varor såvida inget annat anges i våra villkor. Produkten skall vara använd med gott omdöme och i normal omfattning. Fel skall anmälas omedelbart efter att det upptäckts. Alla garantier/reklamationer förutsätter att våra instruktioner och skötselanvisningar följts.
Vid godkänd reklamation- eller garantiärende står Folkpool AB för fraktkostnaderna.

När fel upptäcks skall du anmäla felet i webbformuläret på vår hemsida
folkpool.se/support/garantianmalan
Vi kontaktar dig när vi tagit del av ditt ärende.

Garantin omfattar inte:

  • Arbetskostnader.
  • Normala förslitningsdetaljer såsom axeltätningar, halogenglödlampor, packningar och cell till saltklorinator.
  • Skador på elektriskt material orsakade av fasbortfall, strömstötar eller på grund av åska och andra yttre orsaker.
  • Skador orsakade av obalanserat vatten, t ex av felaktiga klorvärden, pH-värden eller salthalter.
  • Frysskador orsakade av felaktig vinterförvaring.
  • Skador orsakade av hög vattentemperatur högre än +28C (gäller poolprodukter)

Kostnader för demontering och återuppsättning av påbyggd utrustning som inte är levererad av Folkpool och försvårar åtgärdandet av skadad detalj ersätts ej. Inte heller om detaljen byggts in på sådant sätt att reparation eller byte blir orimligt dyrt i förhållande till detaljens saluvärde. För eventuella följdskador ansvaras ej såvida de inte orsakats av grov vårdslöshet från leverantörens sida. Leverantören ansvarar inte för fel som uppstått genom köparens vårdslöshet, underlåtenhet med skötsel eller olyckshändelse. Ersättning för kostnader som inkomstförlust, telefonsamtal, montage, tankbil eller demontering, resor etc, ingår ej. För kostnader som drabbar leverantören genom oberättigat reklamationsanspråk debiteras köparen.

Vid godkänd garanti repareras trasig vara i första hand, om det inte är möjligt byts den ut. Köparen svarar för demontering och återuppsättning av reparerad vara. Vid godkänd garanti står leverantören för fraktkostnader. Har montagearbetet köpts av auktoriserad återförsäljare gäller även rätt till demontering och återuppsättning av fast installerad vara.

Konsumentköplagen gäller alltid

Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Utökad garanti gäller på följande produkter:

  • Sandfiltertankar Hayward PRO, (EJ Powerline)
    - 5 års garanti gäller filtertanken ej ventilen.
  • Liner
    - 5 års garanti på svetsar.
  • Poolvärmepump Heatforce
    - HeatForce Inverter M, 5 års kompressorgaranti
    - HeatForce Invterter Plus, 10 års kompressorgaranti
  • Saltklorinator TRi 18
    - 3 års garanti

9. Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar till samma betalsätt som du betalt din order med. Administrationen av returen utförs av Folkpools Kundcenter. kundcenter@folkpool.se

10. Force Majeure

Folkpool AB ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Folkpool AB inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Folkpool AB dig dels i början samt i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Folkpool AB rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

11. Ändringar av villkoren

Folkpool AB förbehåller sig rätten att ändra våra köpvillkor utan något föregående varsel. De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är de som gäller för ditt köp.

12. Integritetspolicy

För att kunna erbjuda dig våra produkter och tjänster behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar inte in mer uppgifter än vad vi behöver. Vi lämnar aldrig över dina uppgifter till tredje part om inte samtycke finns inhämtat.

Det är viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du beställer eller använder våra tjänster. Vi tar ansvar för att personuppgifter som behandlas av Folkpool används endast för avsedda ändamål och skyddas mot obehörig åtkomst. Denna integritetspolicy gäller generellt för Folkpools samtliga digitala kanaler. Har du några frågor om vår dataskyddspolicy kan du alltid kontakta oss på info@folkpool.se

När du beställer information, använder formulär på hemsidan, köper produkter eller tjänster accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Du godkänner också att Folkpool använder elektroniska kommunikationskanaler för att kommunicera och skicka information till dig.

Mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om här: folkpool.se/ovrigt/dataskyddspolicy

Instruktioner och manualer
För tekniska produkter eller de som kräver installation finns svenska manualer på respektive artikel under fliken produkter.

Tilläggstjänster
Önskar du hjälp med installation av köpt vara skall du kontakta din närmsta återförsäljare.
Du hittar alla våra återförsäljare här.

Beställ katalog

Fyll i dina adressuppgifter så skickar vi kostnadsfritt våra pool- och/eller...

Återförsäljare

Kontakta din närmaste återförsäljare för tips, råd och support.

Solvatten

Idag saknar över en miljard människor tillgång till rent vatten, det vill säg...