- Startsida
- Om Folkpool
- Köpvillkor webb
WEBB
Köpvillkor
Gäller fr o m 2024-07-01
Senast uppdaterad: 2024-07-01
Folkpool AB förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor utan något föregående varsel. De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ditt köp.
1. Allmän information
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument, (nedan benämnd Kund) gör en beställning via folkpool.se och därtill hörande sidor ("Webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Folkpool AB, org.nr. 556294-4818 (nedan benämnd ”Säljare”). Kontaktuppgifter och övrig information om Folkpool AB hittar du på Webbplatsen.
Säljaren lämnar produktgarantier till Kund i enlighet med den dokumentation som medföljer produkterna. Produktgarantin är personlig och medföljer inte vid en eventuell vidareförsäljning från Kund till tredje man. Garantianspråk görs hos Säljaren.
Samtliga priser på Webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Fraktpris inklusive moms tillkommer och redovisas i kassan innan köpet godkänns av Kund. Personer under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att göra beställning.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktiga priser före beställningen är behandlad. Vi arbetar för att våra bilder skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Säljaren förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Alla varor är Säljarens egendom intill dess att full betalning har kommit Säljaren tillhanda.
Lagerstatus uppdateras löpande och Säljaren reserverar sig för avvikelser.
Kampanjer och erbjudanden som finns på Webbplatsen kan skilja sig åt från kampanjer och erbjudanden i fysiska butiker.
Webbplatsen och dess innehåll ägs av Säljaren. Informationen är skyddad bland annat genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan att Säljaren först skriftligen godkänt detta.
2. Beställning och bekräftelse
När Säljaren tagit emot Kundens order bekräftar Säljaren denna genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postadress Kunden angivit vid köptillfället. Kund ansvarar för att kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med ordern. När Säljaren packat ordern skickas en leveransbekräftelse.
För närvarande tar Säljaren endast emot och skickar order inom Sverige.
3. Betalning
Säljaren erbjuder flera olika betalningsmetoder, Kund kan välja att genomföra betalning med något av följande alternativ:
Kortbetalning med Visa eller Mastercard
Används Visa eller Mastercard görs det med hjälp av 3D Secure. Överföringen sker med SSL-kryptering genom betalväxeln Nets Sweden AB, vilket förhindrar obehöriga att se kortuppgifter. Säljaren sparar ingen information om själva kortet, informationen lagras endast hos Nets Sweden AB.
Internetbank
Säljaren erbjuder direktbetalning via internetbank för Kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas Kund automatiskt till sin internetbank för inloggning och godkännande av transaktionen. Pengarna dras direkt från kontot.
Swish
Betala med Swish och legitimera dig med mobilt Bank-ID.
Faktura
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 kr. Fakturan kommer i första hand att sändas separat med e-post till den e-postadress Kund anger vid köptillfället.
Delbetalning
Säljaren erbjuder i samarbete med Santander delbetalning där Kund själv kan välja hur stort belopp som ska betalas varje månad. Läs mer här https://www.folkpool.se/om-folkpool/finansiering.html eller prata med din Folkpoolbutik.
4. Leverans
Säljaren levererar ordern som brev, paket, pallet eller skrymmande gods med PostNord eller kranbil, beroende på vad som är lämpligt för produkterna i leveransen. Leveranstiden är normalt 1-7 arbetsdagar förutsatt att varan finns på Säljarens lager. Sändningen spåras genom att klicka på angivet kollinummer i leveransbekräftelsen. Det går också bra att ladda ner appen Mina paket. En del mindre produkter kan skickas med brev direkt hem till brevlådan.
För skrymmande gods, exempelvis pooltak och RIB-cover, sker leveransen med kranbil alternativt med en lastbil utrustad med truck (kan inte följas i appen Mina paket). I dessa fall kommer chauffören att kontakta Kund när ordern är lastad och informera om leveranstid.
Ej uthämtade varor returneras till Säljaren. För alla paket som inte löses ut debiteras kostnader för returfrakt, administrations- och hanteringsavgift.
Chauffören har full rätt att neka leverans om denne vid leveranstillfället bedömer att det finns en väsentlig risk såsom att vägen och framkomligheten fram till tomtgräns inte motsvarar vad som krävs för tungt fordon, eller att lyftet medför risk för byggnader och annan egendom. Om lyft eller leverans inte kan genomföras på grund av ovan nämnda omständigheter tas ordinarie fraktkostnad ut. Endast personal med nödvändig kunskap får vara behjälplig vid lyft. Personal ska då vara utrustad med skyddsskor och hjälm.
För leveranser gäller Incoterms 2020 DPU, vilket bland annat innebär att avlastning av godset sker vid tomtgräns under förutsättning att Kunden är bosatt på fastlandet och vägen eller broförbindelsen dit uppfyller det som krävs för tungt fordon med släp. Vid transport med färjeförbindelse behöver godkännande inhämtas av Säljaren innan leverans.
Extra kostnader för byggare, elektriker, bärhjälp etc. i samband med försenad leverans ersätts inte av Säljaren.
Kunden är ansvarig för att det finns erforderlig mottagning av produkterna på leveransadressen.
5. Transportskada
Det åligger Kunden att kontrollera godset och antalet kollin vid leveranstillfället, innan kvittering av frakthandlingar görs. Om en transportskada upptäcks ska skadan anmälas snarast till ansvarigt transportbolag och till Säljaren.
Synlig skada eller saknat kolli ska alltid noteras och kvitteras av chaufför. Ange kompletta uppgifter samt fotografera alltid skadan. Synlig skada, emballageskada eller saknat kolli som ej är noterad på fraktdokument vid mottagandet accepteras ej.
Dold skada anmäls till Säljaren inom skälig tid efter leveransmottagning. Bifoga alltid foto på skadan vid anmälan. Allt emballage skall sparas av Kunden, för möjlighet till besiktning.
Transportskador anmäls till Säljaren via: http://transportskada.folkpool.se Länk till annan webbplats.
Vid frågor, kontakta Folkpools kundcenter kundcenter@folkpool.se , Ullängsvägen 1, Järna. Vi har bemanning alla helgfria vardagar.
6. Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har konsumenten rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagande av varan. En returnerad vara ersätts fullt förutsatt att varan är i oskadat skick.
Konsumenten har även 14 dagars bytesrätt som löper från den dag beställningen mottagits. Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Varan skall återsändas i sin originalförpackning som skall vara i gott skick.
Säljaren förbehåller sig rätten att göra avdrag för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan oaktsamt eller på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.
Bifogat i leveransen finns ett returunderlag. Fyll i returunderlaget, var noga med att ange varför varan ska returneras. Detta för att Säljaren ska kunna hantera returen så snabbt som möjligt. Vid returer skall alltid Säljarens returunderlag finnas med. Om returunderlag saknas kan detta hämtas här: Retur och reklamationssedel. Pdf, 127.2 kB.
Mer information om hur Kunden gör en retur finns under rubriken Retur. Retur kan också göras till en Folkpoolbutik. Vid frågor angående returer, kontakta: kundcenter@folkpool.se
7. Retur
Retur kan ske på två olika sätt; per post via PostNord eller till närmaste Folkpoolbutik.
- För att returnera produkt till Säljaren fylls det medföljande returunderlaget i med ordernummer, kontaktuppgifter, artikelnummer på returnerade produkter samt anledning till returen. Säljaren kan inte hantera returer utan ett bifogat returunderlag.
Saknar du din retursedel, finner du den här : Retur och reklamationssedel Pdf, 127.2 kB. - Bifoga returunderlaget med produkten. Säljaren rekommenderar att samma emballage används som varan levererades i.
- Använd returadressetiketten och lämna sedan in paketet till närmsta ombud som hanterar PostNord. Spara inlämningskvitto till dess att eventuell återbetalning skett.
- Kostnad för returfrakt är samma som vid utleverans och kommer att dras på tillgodohavandet för de varor som returnerats.
- Återbetalning kommer att ske via Nets Sweden AB med samma betalningsalternativ som valts vid köptillfället. Bekräftelsemejl skickas från Säljarens Kundcenter så snart returen administrerats och återbetalning genomförts.
Kontakta Folkpools kundcenter vid eventuella frågor: kundcenter@folkpool.se
Det kan ta upp till 30 dagar för en retur att komma Säljaren tillhanda för behandling.
- För att returnera produkt till Folkpoolbutik fylls det medföljande returunderlaget i med ordernummer, kontaktuppgifter, artikelnummer på returnerade produkter samt anledning till returen. Säljaren kan inte hantera returer utan ett bifogat returunderlag. Saknar du din retursedel, finner du den här: Retur och reklamationssedel Pdf, 127.2 kB.
- Överlämna returen till butikssäljaren och visa giltig legitimation (vid retur genom ombud måste personen visa upp både sin egen och Kunds legitimation)
- .Kund erhåller en signerad kopia av returunderlaget från butikssäljaren som bekräftelse på att returen är mottagen.
- Återbetalning av köp kan inte utföras direkt i butik. Återbetalning kommer att ske via Nets Sweden AB med samma betalningsalternativ som valts vid köptillfället. Bekräftelsemejl skickas från Säljarens Kundcenter så snart returen administrerats och återbetalning genomförts.
Att returnera i en Folkpoolbutik är kostnadsfritt. Kontakta Folkpools kundcenter vid eventuella frågor: kundcenter@folkpool.se
Det kan ta upp till 30 dagar för en retur att komma Säljaren tillhanda för behandling.
8. Garanti, reklamation och fel i vara
För att Säljaren ska kunna hantera reklamationsprocessen måste Kunden vid en reklamation kontakta Säljaren för att erhålla ett reklamations- eller returnummer och anvisningar kring detta. Reklamations- eller returförsändelsen ska märkas med reklamations- eller returnumret.
NOTERA att erhållande av reklamations- eller returnummer inte innebär någon garanti för att reklamationen eller returen godkänns.
Retur av defekt produkt ska ske så snart som möjligt och helst inom tio dagar dock senast 30 dagar. Returer ska lämnas väl emballerade och, om möjligt, med användande av originalemballaget. Kunden erinras om att returnerade varor ska returneras kompletta, inklusive ev. tillbehör.
Kunden bör alltid fotografera och dokumentera reklamerad produkt, för att underlätta reklamationshanteringen. Fotografier bör bifogas reklamationen, gärna via e-post, till Säljaren.
Vid godkänd reklamation har Kunden rätt att kräva att Säljaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Kunden får välja mellan åtgärderna. Säljaren är skyldig att avhjälpa felet eller att göra en omleverans om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för Säljaren.
För kostnader som drabbar Säljaren genom oberättigat reklamationsanspråk debiteras Kunden.
Säljaren lämnar 2 års garanti från leveransdatum på produkter såvida inget annat anges i villkoren. Produkten skall vara använd med gott omdöme och i normal omfattning. Fel skall anmälas omedelbart, dock senast inom två månader efter att det upptäckts. Samtliga garantier/reklamationer förutsätter att instruktioner och skötselanvisningar följts. När fel upptäcks skall det inom skälig tid anmälas i webbformuläret på Säljarens hemsida.
Service- & Garantianmälan Pool Service- & Garantianmälan Spabad
Säljaren kontaktar Kund när Säljaren tagit del av ärendet.
Vid godkänd reklamation eller garantiärende står Säljaren för fraktkostnaderna.
När fel upptäcks skall anmälan göras i webbformuläret på Säljarens hemsida.
Service- & Garantianmälan Pool Service- & Garantianmälan Spabad
Kund kontaktas när Säljaren tagit del av ärendet.
- Egna arbetskostnader.
- Stilleståndsersättning.
- Normala förslitningsdetaljer såsom axeltätningar, ”glödlampor”, packningar och cell till saltklorinator samt sensorer till mätutrustning.
- Skador på elektriskt material orsakade av fasbortfall, strömstötar eller på grund av åska och andra yttre orsaker.
- Skador orsakade av obalanserat vatten, till exempel av felaktiga klorvärden, pH-värden eller salthalter.
- Frysskador orsakade av felaktig vinterförvaring.
- Skador som uppstått på grund av stora snölaster eller hårda vindar..
- Skador orsakade av hög vattentemperatur, högre än +30oC beroende på produktens villkor (gäller poolprodukter).
- Färgvariationer - som nyansskillnader på olika delar, mönsterpassning – exempelvis mellan våder på mönstrad liner. Missfärgningar, färgsläpp och/eller blekning av liner.
- Om Kund mot montage och installationsanvisningar väljer att sänka ned sitt spabad ansvarar Kund även för att frilägga detta för att möjliggöra åtgärd.
Om Kund i strid mot montage och installationsanvisningar bygger in produkten så att det försvårar åtgärdandet av skadad detalj, ersätts ej kostnader för demontering och återuppsättning av påbyggd utrustning som inte är levererad av Säljaren. Alternativt om produkten byggts in på sådant sätt att reparation eller byte blir orimligt dyrt i förhållande till produktens saluvärde.
För följdskador ansvaras ej såvida de inte har ett direkt samband med felet eller produkten. Kunden har ansvar för att begränsa skadans omfattning. Säljaren ansvarar inte för fel som uppstått genom Kundens vårdslöshet, underlåtenhet med skötsel eller olyckshändelse.
Ersättning för kostnader som inkomstförlust, telefonsamtal, montage, tankbil eller demontering, resor etcetera, ingår ej.
För kostnader som drabbar Säljaren genom oberättigat reklamationsanspråk debiteras Kund.
Reklamationstiden är enligt lag tre år. Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.
10. Digitala tjänster och digitalt innehåll
Vid köp av vara med digitala delar där den digitala tjänsten eller det digitala innehållet tillhandahålls av tredje man ingår inte den digitala delen i köpet av varan, följande gäller.
Säljaren ansvarar inte för tillhandahållandet, kompabiliteten eller innehållet av digitala tjänster eller digitalt innehåll, såsom till exempel applikationer, som tillhandahålls av en tredje man, om inte annat särskilt avtalats. Avseende innehållet för digitala tjänster eller digitalt innehåll och anspråk från Kunden med anledning av detta, svarar tredje man ensamt. Säljaren har vidare inget uppdateringsansvar för digitala tjänster eller digitalt innehåll då Kunden ingår avtal med tredje man och inte Säljare.
11. Force Majeure
Varken Kunden eller Säljaren bär ansvar för ett icke-uppfyllande i händelse av orsaker utanför dess rimliga kontroll (force majeure) inkluderande bland annat strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem, valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer. Vardera parten skall ha rätt till en rimlig förlängning av tiden för fullgörelse, dock, om sådan orsak skulle vara längre än 60 dagar har vardera parten rätt att genom skriftlig underrättelse häva detta avtal utan rätt till ersättning. Säljarens garantiåtaganden är i motsvarande mån inskränkta vid orsaker utom Säljarens kontroll.
13. Integritetspolicy
För information om hur vi hanterar dina personuppgifter hänvisar vi till: folkpool.se/ovrigt/dataskyddspolicy
14. Integritetspolicy
För tekniska produkter eller de som kräver installation finns manualer ofta på produktsidan eller för nedladdning under supporten.
Tilläggstjänster
För hjälp med installation av köpt vara kontakta närmaste Folkpoolbutik.
Du hittar alla våra återförsäljare här.