- Startsida
- Om Folkpool
- Köpvillkor webb
WEBB
Köpvillkor
Folkpool AB förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor utan något föregående varsel.
De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ditt köp.
1. Allmän information
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.folkpool.se Länk till annan webbplats. och därtill hörande sidor ("Webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Folkpool AB, org.nr. 556294-4818. Kontaktuppgifter och övrig information om Folkpool AB hittar du på Webbplatsen.
Samtliga priser på Webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Fraktpriset inklusive moms tillkommer och redovisas i kassan innan köpet godkänns av dig som kund. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktiga priser före beställningen är behandlad. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Folkpool AB förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Alla varor förblir Folkpool AB:s egendom intill dess att full betalning har kommit Folkpool AB tillhanda.
Lagerstatus uppdateras löpande och vi reserverar oss för mindre avvikelser.
Kampanjer och erbjudanden som finns på Webbplatsen kan skilja sig åt från kampanjer och erbjudanden i fysiska butiker.
Webbplatsen och dess innehåll ägs av oss. Informationen är skyddad bl.a. genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan att vi först skriftligen godkänt detta.
2. Beställning och bekräftelse
När vi tagit emot din order bekräftar vi denna genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köptillfället.
Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med din order. När vi packat din produkt skickar vi även ut en leveransbekräftelse. För närvarande tar vi endast emot och skickar order inom Sverige.
3. Betalning
Vi erbjuder flera olika betalningsmetoder, du kan välja att genomföra din betalning med någon av följande alternativ:
Kortbetalning med Visa eller Mastercard
Betalar du med Visa eller Mastercard görs det med hjälp av 3D Secure. Ett helt säkert sätt att överföra pengar över Internet. Överföringen sker med SSL-kryptering genom betalväxeln Nets Sweden AB, vilket förhindrar obehöriga att se dina kortuppgifter. Folkpool AB sparar alltså ingen information om själva kortet utan den informationen lagras endast hos Nets Sweden AB.



Internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.




Swish
Betala med swish direkt ifrån din mobiltelefon och legitimera dig med mobilt bank ID.
%20swish.png)
Faktura
Vill du få hem varorna först och betala sedan så kan du betala med faktura. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 kr. Fakturan kommer i första hand att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.
Delbetalning
Vi kan i samarbete med Santander, erbjuda dig förmånlig delbetalning där du själv kan välja hur mycket du vill betala per månad. Läs mer här https://www.folkpool.se/om-folkpool/finansiering.html eller prata med din Folkpoolbutik.
4. Leverans
Vi levererar våra produkter med PostNord, Bring och kranbil som brev, paket, pallet eller skrymmande gods, beroende på vad som är lämpligt för produkterna i din leverans. Leveranstiden är normalt 1-7 arbetsdagar förutsatt att varan finns på vårt lager.
Önskar du spåra din sändning görs det genom att klicka på angivet kollinummer i leveransbekräftelsen som skickats till den mejladress du angivit. Det går också bra att ladda ner appen Mina paket. En del mindre produkter kan skickas med brev direkt hem till din brevlåda.
%20Finns_i_minapaket_banner2.png)

För skrymmande gods, exempelvis pooltak och RIB-cover, sker leveransen med vår egen kranbil (kan inte följas i appen Mina paket). I dessa fall kommer chauffören att kontakta dig när varan är lastad och informera leveranstid.
För närvarande tar vi endast emot och skickar order inom Sverige.
Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 200:-
5. Transportskada
Det åligger kunden att kontrollera godset och antalet kollin vid leveranstillfället, innan kvittering av frakthandlingar görs. Om en transportskada upptäcks ska skadan anmälas snarast till ansvarigt transportbolag och till Folkpool. Synlig skada eller saknat kolli ska alltid noteras och kvitteras av chaufför.
Ange kompletta uppgifter samt fotografera alltid skadan. Synlig skada, emballageskada eller saknat kolli anmäls till Folkpool AB inom skälig tid efter leveransmottagning. Bifoga alltid foto på skadan vid anmälan.
Transportskador anmäls till Folkpool via: http://transportskada.folkpool.se Länk till annan webbplats.
Vid frågor, kontakta Folkpools kundcenter kundcenter@folkpool.se , Ullängsvägen 1, Järna. Vi har bemanning alla helgfria vardagar.
6. Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot varan. En returnerad vara ersätts fullt förutsatt att varan är i oskadat skick.
Du har även 14 dagars bytesrätt som löper från den dag du mottagit din beställning. Varan får vara funktionstestad, men inte ha använts. Varan skall återsändas i sin originalförpackning som skall vara i gott skick.
Bifogat i din leverans finns ett returunderlag. Fyll i returunderlaget, var noga med att ange varför du vill returnera din vara. Detta för att vi ska kunna hantera din retur så snabbt som möjligt. Vid returer skall alltid Folkpools returunderlag finnas med. Om du saknar ditt returunderlag kan detta hämtas här : Retur och reklamationssedel. Pdf, 127.2 kB.
Läs mer om hur du går till väga för att göra en retur under rubriken Retur. Vi ser helst att du returnerar din vara till en butik, för detta tar vi ingen returkostnad. Om det är så att du bor långt ifrån någon av våra butiker, kontakta vårt kundcenter så kan vi mejla en returfraktsedel för att underlätta i dessa enskilda fall.
Vid frågor angående returer, kontakta vårt kundcenter: kundcenter@folkpool.se
7. Retur
Om du skulle önska att returnera din vara kan detta ske på två olika sätt. Per post via Bring, lämnas på ett ombud, eller till din närmaste valfria Folkpoolbutik.
Så här gör du en retur via post:
- 1.För att returnera din produkt/beställning till Folkpool maila in förfrågan till kundcenter kundcenter@folkpool.se för att få ditt returunderlag och returadressetikett. Returunderlaget medföljer ej i leveranster.
På returunderlaget fyll i ditt ordernummer, kontaktuppgifter, artikelnummer på returnerade artiklar samt anledning till returen. Vi kan inte hantera returer utan ett bifogat returunderlag. Saknar du din retursedel, finner du den här : Retur och reklamationssedelPdf, 127.2 kB.
- Lägg ner returunderlaget ihop med produkten. Vi rekommenderar att du använder samma emballage som varan levererades i.
- Använd returadressetiketten och klistra den på paketet. Lämna sedan in paketet till ditt närmsta postombud som hanterar Bring.
- Kostnad för returfrakt är den samma som vid utleverans och kommer att dras på ditt tillgodohavande för de varor som du returnerat.
- Återbetalning av ditt online köp kommer att ske via Nets Sweden AB med samma betalningsalternativ som du valt vid köptillfället. Du erhåller ett bekräftelsemejl från Folkpools kundcenter så snart din retur administrerats och din återbetalning genomförts direkt från Nets Sweden AB.
Kontakta Folkpools kundcenter vid eventuella frågor: kundcenter@folkpool.se
Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den. Det kan ta upp till 30 dagar för en retur att komma oss tillhanda och behandlas på vårt lager.
Så här gör du en retur via butik:
- Du har möjlighet att returnera din produkt/beställning till valfri Folkpoolbutik. Ta med dig varan och returunderlaget som bifogats i din försändelse ifyllt med ditt ordernummer, kontaktuppgifter, artikelnummer på returnerade artiklar samt anledning till returen. Saknar du din retursedel, finner du den här: Retur och reklamationssedel
Pdf, 127.2 kB.
- Överlämna returen till butikssäljaren och visa giltig legitimation (om du väljer att skicka någon annan person i ditt ställe för att returnera i butik måste personen visa upp både sin egen och din legitimation)
- Du erhåller direkt från butikssäljaren en skriftlig bekräftelse på att vi mottagit din retur
- Återbetalning av ditt online köp kan inte utföras direkt i butik, utan din återbetalning kommer att ske via Nets Sweden AB med samma betalningsalternativ som du valt vid köptillfället. Du erhåller ett bekräftelsemejl från Folkpools kundcenter så snart din retur administrerats och din återbetalning genomförts direkt från Nets Sweden AB.
Att returnera i en Folkpoolbutik är kostnadsfritt. Kontakta Folkpools kundcenter vid eventuella frågor: kundcenter@folkpool.se
Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ta upp till 30 dagar för en retur att komma oss tillhanda och behandlas på vårt lager.
8. Garanti, reklamation och fel i vara
Vi lämnar 2 års garanti från leveransdatum på våra varor såvida inget annat anges i våra villkor.
Produktgarantin gäller enbart köparen och medföljer inte vid en eventuell vidareförsäljning från köparen till tredje man. Produkten skall vara använd med gott omdöme och i normal omfattning. Fel skall anmälas i skälig tid efter att det upptäckts. Alla garantier/reklamationer förutsätter att våra instruktioner och skötselanvisningar följts.
Vid godkänd reklamation eller garantiärende står Folkpool AB för fraktkostnaderna.
När fel upptäcks skall du anmäla felet i webbformuläret på vår hemsida via länkarna här.
Service- & Garantianmälan Pool Service- & Garantianmälan Spabad
Vi kontaktar dig när vi tagit del av ditt ärende.
Garantin omfattar:
Vid godkänd garanti repareras trasig vara i första hand, om det inte är möjligt byts den ut. Köparen svarar för demontering och återuppsättning av reparerad vara. Vid godkänd garanti står leverantören för fraktkostnader. Har montagearbetet köpts av auktoriserad återförsäljare gäller även rätt till demontering och återuppsättning av fast installerad vara.
Garantin omfattar inte:
- Egna arbetskostnader.
- Stilleståndsersättning.
- Normala förslitningsdetaljer såsom axeltätningar, halogenglödlampor, packningar och cell till saltklorinator samt sensorer till mätutrustning.
- Skador på elektriskt material orsakade av fasbortfall, strömstötar eller på grund av åska och andra yttre orsaker.
- Skador orsakade av obalanserat vatten, t ex av felaktiga klorvärden, pH-värden eller salthalter.
- Frysskador orsakade av felaktig vinterförvaring.
- Skador som uppstått på grund av stora snölaster eller hårda vindar.
- Skador orsakade av hög vattentemperatur högre än +30°C (gäller poolprodukter)
Kostnader för demontering och återuppsättning av påbyggd utrustning som inte är levererad av Folkpool och försvårar åtgärdandet av skadad detalj ersätts ej. Inte heller om detaljen byggts in på sådant sätt att reparation eller byte blir orimligt dyrt i förhållande till detaljens saluvärde.
För eventuella följdskador ansvaras ej såvida de inte orsakats av grov vårdslöshet från leverantörens sida. Leverantören ansvarar inte för fel som uppstått genom köparens vårdslöshet, underlåtenhet med skötsel eller olyckshändelse. Ersättning för kostnader som inkomstförlust, telefonsamtal, montage, tankbil eller demontering, resor etc, ingår ej. För kostnader som drabbar leverantören genom oberättigat reklamationsanspråk debiteras köparen.
Konsumentköplagen gäller alltid
Enligt konsumentköplagen har du tre år och två månader på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Felet ska dock reklameras inom skälig tid från att det upptäcks. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas.
Utökad garanti gäller på följande produkter:
Sandfiltertankar Hayward PRO, (EJ Powerline)
- 5 års garanti gäller filtertanken ej ventilen.
Liner
- 5 års garanti på svetsar.
Poolvärmepump Heatforce
- HeatForce Inverter M, 5 års kompressorgaranti
- HeatForce Invterter Plus, 10 års kompressorgaranti
- HeatForce Inverter X, 10 års kompressorgaranti
Saltklorinator TRi 18
- 3 års garanti
Poolrobot Zodiac
- Vortex RV 5300 – 3 års garanti
- Alpha RA 6300 iQ – 3 års garanti
- Alpha RA 6700 iQ – 3 års garanti + 1år om roboten kopplats upp mot appen inom 6 månader från leveransdatum, samt maximalt 1200 driftstimmar. Det fjärde årets garanti lämnas av tillverkaren, Zodiac. Folkpool lämnar ingen garanti men kan vara behjälplig med kommunikationen till tillverkaren vid eventuella garantianspråk
10. Digitala tjänster och digitalt innehåll
Vid köp av vara med digitala delar där den digitala tjänsten eller det digitala innehållet tillhandahålls av tredje man ingår inte den digitala delen i köpet av varan, följande gäller.
Återförsäljaren ansvarar inte för tillhandahållandet, kompabiliteten eller innehållet av digitala tjänster eller digitalt innehåll, såsom t.ex. applikationer, som tillhandahålls av en tredje man, om inte annat särskilt avtalats.
Avseende innehållet för digitala tjänster eller digitalt innehåll och anspråk från kunden i anledning av detta svarar tredje man ensamt. Återförsäljaren har vidare inget uppdateringsansvar för digitala tjänster eller digitalt innehåll då kunden ingår avtal med tredje man och inte återförsäljaren.
11. Force Majeure
Varken kunden eller Folkpool bär ansvar för ett icke-uppfyllande i händelse av orsaker utanför dess rimliga kontroll (force majeure) inkluderande bl.a. strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem, valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer.
Vardera parten skall ha rätt till en rimlig förlängning av tiden för fullgörelse, dock, om sådan orsak skulle vara längre än 60 dagar har vardera parten rätt att genom skriftlig underrättelse häva detta avtal utan rätt till ersättning. Folkpools garantiåtaganden är i motsvarande mån inskränkta vid orsaker utom Folkpools kontroll.
12. Integritetspolicy
För att kunna erbjuda dig våra produkter och tjänster behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar inte in mer uppgifter än vad vi behöver. Vi lämnar aldrig över dina uppgifter till tredje part om inte samtycke finns inhämtat.
Det är viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du beställer eller använder våra tjänster. Vi tar ansvar för att personuppgifter som behandlas av Folkpool används endast för avsedda ändamål och skyddas mot obehörig åtkomst. Denna integritetspolicy gäller generellt för Folkpools samtliga digitala kanaler. Har du några frågor om vår dataskyddspolicy kan du alltid kontakta oss på info@folkpool.se
När du beställer information, använder formulär på hemsidan, köper produkter eller tjänster accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Du godkänner också att Folkpool använder elektroniska kommunikationskanaler för att kommunicera och skicka information till dig.
Mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om här: folkpool.se/ovrigt/dataskyddspolicy
Instruktioner och manualer
För tekniska produkter eller de som kräver installation finns svenska manualer ofta på artikelsidan under varje produkt.
Tilläggstjänster
Önskar du hjälp med installation av köpt vara skall du kontakta din närmsta återförsäljare.
Du hittar alla våra återförsäljare här.