jacuzzi ekerö

De löser det mesta

När nya pool- och spaanläggningar dyker upp i allt fler trädgårdar behövs avdelningen för service och support mer än någonsin. De ger support till butiks- och servicepersonal i fält och utför installationer och reparationer på produkter. Vi tittade in till dem i Vagnhärad för att få veta mer om hur deras arbetsdagar ser ut.

Joakim, teamleader på avdelningen, berättar:
- Varje morgon pratar vi igenom hur dagen ser ut. Vad som förväntas av oss, vilka möten vi har och eventuella problem med ärenden. Klockan 07:00 börjar vi svara på samtal och mail i olika ärenden. Poolmontörerna brukar ringa först, tidigt på morgonen, och senare på förmiddagen kommer det samtal från våra butiker. Telefontiden är fram till 16:00 och däremellan kommer det in ärenden om allt möjligt, högt och lågt.

Vid niotiden kommer första postbilen med det som ska repareras. Interna leveranser går två-tre dagar i veckan som lämnas och hämtas upp. Det är viktigt att hålla isär garantiärenden och övriga reparationsärenden så att de hanteras på rätt sätt. Det roliga med jobbet, enligt Joakim, är att det är så varierande.
- Det utvecklas hela tiden och är nya frågor varje dag, man sitter inte still på något sätt. Jocke arbetar som arbetsledare och ser till att personalen har rätt förutsättningar för att kunna göra sitt jobb. Han stöttar sitt team och har hand om arbetsmiljön.
- Det handlar mycket om att fånga upp problem och lösa dem.

I bästa fall hjälper vi till förebyggande med tips och råd innan det ens hinner blir ett ärende.

Pool- och spasupporten har i grunden samma uppgifter. Stina, som jobbar på spasupporten, upplever inte lika höga toppar i arbetsbelastningen som poolsidan.
-Där är det kortare och mer intensiv säsong medan vi har jämn belastning hela året. Vi har mer stressigt under vintersäsongen när vi måste få iväg pumpar eller kretskort i norra delar av landet där spabad kan frysa sönder om det blir stillastående. På sommaren blir frågorna kring spabad lite färre då våra återförsäljare har fullt upp med pool.

Spasupporten har mycket kontakt med USA där våra fyra spabadsmärken är ifrån. Det är kul berättar Stina men kan vara lite komplicerat då de har en helt annan tidszon och de börjar när vi slutar på dagarna, vilket kan resultera i längre svarstid ibland. Steve jobbar på poolsupporten och har som mest att göra under vår och sommar. Målet då är att hjälpa alla så fort det bara går. Det frågas mycket om alla produkter som till exempel saltklorinatorer, värmepumpar och liner. I bästa fall hjälper vi till förebyggande med tips och råd innan det ens hinner blir ett ärende. Under vintern blir det mindre att göra men med mer fokus på annat. Då jobbas det för fullt inför nästa säsong med instruktioner och produkter.

bakom kulisserna

I verkstaden jobbar Max, Hans och Dragutin som beskriver sig själva som alltiallo. De skruvar, meckar och fixar med allt ifrån spabad till poolrobotar. Ibland är det tydligt vad som är fel men det kan ofta vara ett ordentligt felsökande och testande innan felet hittas. Inne på serviceverkstaden finns olika testpooler för att kunna testa produkter i vatten.

Alla tre är överens om att det roligaste med arbetet, är att hjälpa till och få produkterna att fungera så att kunderna kan bada. Så länge det säljs pooler och spabad kommer det att finnas arbete att göra för service och support i Vagnhärad.